Friday, 11 August 2017

KEUNIKAN PUISI GITANJALI OLEH RABINDRATH TAGORE

Mukadimah

Secara ringkas wacana ini membicarakan tentang pengaruh falsafah Vedik dan Upanishad dalam kepercayaan penganut Hindu yang digubah oleh Tagore di dalam karyanya yang bertajuk Gitanjali. Diksi yang begitu puitis didalam Gitanjali dilihat sangat indah meliputi gambaran alam seperti bunga, nyanyian burung, awam, pergunungan, cahaya, hembusan angin, langit biru, matahari hingga ke dunia asing. Masing-masing memainkan peranan di dalam menyampaikan rayuan, rintihan, hasrat disaluti kesyukuran dalam usaha mencapai cinta hakiki. Gitanjali atau Song of Offering, dipenuhi dengan kebeningan rentak irama, kelunakan warna yang tidak mungkin dapat diterjemahkan melalui gubahan kata-kata yang bermatra. Melalui Gitanjali, Tagore memikirkan tentang suatu alam penyatuan yang diimpikan sepanjang hidup dan bukannya kemewahan harta duniawi semata-mata. Gitanjali seumpama lirik-lirik lagu merdu buat kekasih yang dicari namun tidak kunjung tiba. Gitanjali juga mengambarkan konflik manusia tidak dapat mengelak daripada kelalaian nafsu terhadap dunia sehingga kewujudan Tuhan tidak dirasai malah makin menjauh.            
Kesedihan, kegelisahan, kekosongan jiwa makin mencengkam lahir dalam jiwa dan jasad yang jauh daripada kasih sayang Tuhan, ia berhubung rapat dengan psikologi manusia. Lirik-lirik bermatra tersebut berjaya membina sebuah karya berbudaya agung tetapi tetap kelihatan semulajadi seperti rumput rampai dan pepohonan tumbuh di bumi untuk memuji kekuasaan Tuhan, begitu juga manusia yang kerdil di dunia yang berkuasa adalah Tuhan. Suatu tradisi dimana puisi dan agama tidak ada bezanya telah terwaris turun-temurun, semuanya telah digabungkan oleh Tagore di dalam Gitanjali. Keseluruhannya, Gitanjali ini meliputi pandangan mistik terhadap dunia dan kehidupan iaitu merangkumi hubungan manusia dengan Tuhan dan alam yang berkonsepkan Brahman dan Atman didalam kitab Upanishad yang dianuti oleh penganut Hindu.
Rabindranath Tagore lahir di Jorasanko Kolkata, India pada 7 Mei 1941 juga dikenali dengan nama Gurudev, adalah seorang pemimpin Brahman Samaj, penyair, pemuzik, cerpenis, novelis, penulis drama, komposer dan juga seorang pelukis Bengali yang berbakat besar. Beliau merupakan anak bongsu daripada empat belas bersaudara, Debendranath Tagore dan pasangannya Sarada Dewi-seorang peminat muzik dan tarian. Pada tanggal 14 November 1913, beliau memenangi Anugerah Nobel dalam bidang Kesusasteraan, satu-satunya pemenang dari Benua Asia. Menurut Akedemi Sweden sebagai penyelenggara, Tagore memenangi Anugerah Novel berkat idealisme dalam berkarya dan kehebatan karya-karyanya yang telah diterjemah ke bahasa Inggeris yang mudah difahami dan diterima oleh pembaca di Barat, termasuklah diantaranya Gitanjali : Song of Offering yang dikarang pada tahun 1912.
Gitanjali adalah koleksi 103 puisi-puisi Inggeris sebahagiannya Bengali yang diterjemahkan oleh Tagore. Perkataan “git” bermakna lagu dan “anjali” bermakna persembahan. Gitanjali adalah sebuah puisi yang bermaksud “lagu persembahan untuk Tuhan”. Puisi bermatra pujangga ini sering dikaitkan dengan hubungan diantara penyair, dewa, dan dunia kadang-kadang menentang agama tradisional dan melihat kearah kerohanian baru, beliau cenderung mengkritik mereka yang memuja patung-patung. Malahan melalui puisi ini, beliau juga telah mengkritik golongan agamawan yang tidak ikhlas menjalankan ibadat, menindas, tamak dan haloba. Gitanjali menyerupai sebuah puisi mistik kerohanian. Lagu persembahan buat Tuhan ini adalah cetusan sensitiviti Tagore akibat kesedihan setelah kematian ahli keluarga, anak-anak, isteri dan ibunya serta kemarahannya terhadap bencana alam akibat ketamakan manusia sehingga mengorbankan banyak nyawa. Perperangan juga mengoncang sanubari Tagore lantas terhasilnya sebuah puisi seumpama lirik lagu buat Tuhan iaitu Gitanjali. Tagore telah mengembara keserata dunia semasa hayatnya, untuk bergaul sesama manusia dalam proses mencari dan membentuk jati diri.
 Keseluruhannya mengisahkan onak dan duri seorang hamba yang sedang berusaha untuk mengapai Tuhan melalui kesedaran, kegembiraan, mensyukuri nikmat dan penyerahan atma dan jasad kepada Tuhan Pemilik Alam. Dengan kata mudah, puisi ini memberi penekanan terhadap idea Tagore tentang Tuhan dan matlamat hidupnya untuk menyatukan diri dengan Tuhan. Khususnya ia mengenai perhubungan kerohanian antara ‘aku’ yang tengelam dalam Tuhan. Dapat dilihat sebagaimana ‘aku’ mendekati Tuhannya secara kerohanian dengan pelbagai kaedah. Idealisme Tagore didalam puisi ini dipengaruhi oleh tradisi asal agama Hindu iaitu Brahmanisme dan kitab Upanishad. Upanishad adalah kumpulan teks yang mengandungi beberapa konsep pusat falsafah Hindu, Buddha dan Jainisme. Upanishad dianggap oleh penganut Hindu mengandungi ucapan-ucapan suci mengenai sifat kekal Brahman dan mengambarkan watak manusia serta perjalanan kepada Tuhan iaitu mencapai Moksa atau Mukti. Berdasarkan itu, ucapan-ucapan suci itu diadun oleh Tagore di dalam Gitanjali, manusia digambarkan oleh Tagore dicipta dan akhirnya akan dikembalikan dan bersatu kepada Tuhan Pencipta Alam Semesta.
  Upanishad adalah biasanya dirujuk sebagai Vedanta, yang ditafsirkan untuk membawa maksud sama ada bab yang terakhir bahagian Veda atau tujuan tertinggi Veda’. Konsep Brahman(Ultimate Reality) dan Atman(Soul,Self ) adalah idea-idea utama dalam semua Upanishad dan mengetahui atma penganutnya adalah tumpuan tematiknya. Upanishad adalah asas kepada pemikiran falsafah Hindu dan pelbagai tradisi daripada corpus Veda, secara meluas telah dikenali, diamalkan, dan idea-idea di dalam Upanishad adalah teras rohani penganut Hindu.
Di dalam Gitanjali, semasa hidup di dunia manusia diisi dengan kehidupan dunia yang penuh pancaroba semuanya telah ditentukan oleh Tuhan. Kehidupan itu akan sentiasa berubah berikutan psikologi atau disebut sebagai keperibadian manusia yang berbeza-beza:
Thou hast made me endless,
Such is thy pleasure
This frail vessel thou emptiest again and again
And fillest it ever with fresh life.

... Ages pass, and still thou pourest,
And still there is room to fill
(Tagore, 1:1)


Keperibadian manusia dipengaruhi oleh faktor turunan dan faktor lingkungan. Faktor turunan adalah faktor dalaman manusia yang seringkali dikaitkan dengan pembentukan daripada Tuhan. Faktor lingkungan banyak berbicara soal hal-hal yang terjadi secara luaran ketika manusia itu hidup seperti persekitaran, sosial, pengaruh dan sebagainya. Tagore melukiskan keperibadian manusia yang sentiasa mencari kekayaan dan kekuasaan untuk menguasai dunia. Tanpa menyedari kemewahan dan harta benda akan menjadi jurang yang memisahkan manusia dengan Tuhan. Tagore menyifatkan material dan kebendaan bukannya bersifat abadi. Keistimewaan manusia yang mampu memiliki kehebatan, kekuasaan dan kelebihan keduniaan akan menjadikan manusia terkurung didalam jiwa yang angkuh dan sombong kerana keistimewaan dan kekuasaan manusia itu adalah terhad, dan itu adalah kurniaan Tuhan bukannya berasal daripada manusia. Kehidupan yang sederhana dan jujur memandu manusia memperoleh kenikmatan kebahagiaan di dunia:
My song has put her adornment. She has no pride of dress and decoration.
Ornaments would mar our union; the would come between thee and me;
Their jingling would drown thy whispers
My poet’s vanity dies in shame before sight.
O master poet, I have sat down at thy feet.
(Tagore,7:1,2)

“it was I,” said the prisoner, “who forged this chain very carefully.
I thought my invincible power would hold the world captive leaving me in a freedom undisturbed. Thus night and day I worked at the chain with huge fires and cruel hard strokes. Whwn at last the work was done and the links were complete and unbreakable,
I found that it held me in its grip”.
(Tagore,31:4)


Di dalam ajaran Hindu, penganutnya percaya bahawa Tuhan sentiasa ada buat hambanya yang berada dalam kemiskinan, terhina dan dilupakan. Semuanya terkandung didalam kitab Upanishad. Penyatuan mencapai Moksha dapat dicapai melalui jiwa yang suci dan jiwa mereka akan melalui jalan yang selamat untuk menuju menemui dan bersatu dengan Tuhan. Keangkuhan akan membatasi diri dan hati manusia untuk sujud kepada Tuhan yang sentiasa ada bagi orang-orang yang menderita kepayahan dan orang-orang yang bekerja keras. Kehadiran nikmat dan kebahagian Tuhan bukan mudah untuk diperoleh, manusia akan sentiasa dibaluti kelalaian dan kealpaan dalam arus dunia yang melekakan. Nikmat Tuhan itu akan menyelamatkan manusia daripada gelojoh nafsu dan kelalaian namun belum juga diketemui bagi jiwa-jiwa yang kotor.


If I call not thee in my prayers,
If I keep not thee in my heart
Thy love for me still waits for my love
(Tagore,32:3)

Bertemu kesengsaraan, kelalaian, kesedihan dan kegundahan jiwa manusia dengan Tuhan ditangkap indah didalam puisi ini. Manusia terlalu taksub dengan nikmat keduniaan akhirnya mereka terperangkap di dalam kesibukan dunia, kesengsaraan dan himpitan kealpaan menjadikan manusia gundah gelana dan menderita. Penyerahan jiwa dan jasad kepada Tuhan akan menyelamatkan mereka daripada kesengsaraa dan penderitaan itu malah memacu mereka ke jalan yang benar, malangnya manusia sentiasa terlepas peluang itu:

There are times when I languidly linger and times
when I awaken and hurry in search of my goal;
but cruely thou hidest thyself from before me
(Tagore,14:3)
I keep gazing on the far away gloom of the sky,
And my heart wanders wailing with the restless wind
(Tagore,18:4)
He came and sat by my side but I woke not
What a cursed sleep it was, o miserable me!
(Tagore, 26:1)

He whom I enclose with my name is weeping in this dungeon.
im ever busy building this wall all around;
and as this wall goes up into the sky day by day.
i lose sight of my true being in its dark shadow
(Tagore,29:1)


Hati yang bersih setelah melalui pembersihan atma dengan mendekati diri kepada Tuhan juga memudahkan manusia mecapai kebahagiaan. Puji-pujian Tagore buat Tuhan berselaput kegembiraan dan kesyukuran yang tiada berbelah bagi untuk memupuk cinta dan bersatu dengan Tuhan dengan pengunaan diksi yang begitu lunak dan mengasyikan:
All that is harsh and dissonant in my life melts into one sweet harmony
And my adoration spreads wings like a glad bird on its flight across the sea

I know thou takest pleasure in my singing
I know that only as a singer I come before thy presence
(Tagore,2:2)

Tagore membentangkan ikrar sumpah janji untuk mencapai dan memenuhi hasratnya yang besar terhadap Tuhan dengan menyerahkan nyawa dan jasad sepenuhnya untuk ditakdirkan perjalanan hidupnya. Pengharapan Tagore untuk bersatu bersama Tuhan dengan berusaha untuk mengubah diri dengan bertingkah laku, keinsafan dan mengakui kelemahan :
My heart longs to join in thy song,
But vainly sruggles for a voice
I would speak, but speech breaks not into song
And I cry out baffled
Ah, thou hast : made my heart captive in the endless meshes of thy music
My master!
(Tagore,3:3)
Life of my life,
I shall ever try to keep my body pure,
knowing that thy living touch is upon all my limbs
(Tagore,4:4)

Give me the strength lightly to bear my joys and sorrows.
(Tagore,36:2)


Cara hidup yang mulia pasti akan dibatasi dengan pergelutan dan cabaran dalam kancah dunia, manusia akan dihadiri cabaran dalam kehidupan yang menguji keteguhan jiwa. Kebahagiaan itu akan tercapai apabila manusia dapat menempuhi cabaran dan dugaan di dunia. Kebahagian akan hadir dengan kasih yang kudus. Kebahagiaan tidak akan meresap dalam jiwa yang kotor dan gelap dan mereka akan terus berada di dalam kegelapan.

All thing rush on,
they stop not,
 they look not behind,
no power can hold them back,
hey rush on
(Tagore,70:2)

I feel my limbs are made glorious by the touch of this world of life
And my pride is from the life-throb of ages dancing in my blood this moment

(Tagore,69:4)
Penantian demi penantian yang tidak kunjung tiba dinanti dengan penuh kesabaran, sentiasa hidup di dalam pengharapan yang mengunung dengan yakin bahawa penantian itu akan menemui pengakhiran.
I live in hope of meeting with him;
But this meeting is not yet
(Tagore, 13,7)

I am only waiting for love to give myself up at last into his hands.
That is why it is so late and why l have been guilty of such omissions.

(Tagore,17:1)

If thou speakest not I will fill my heart with thy silence and endure it.
I will keep still and wait like the night with starry vigil and its head bent low with patience.
(Tagore,19:1)

Lirik puisi yang begitu tulus dan membuka pintu-pintu ruang dalaman dan rindu untuk ketuhanan: 
I ask for a moment’s indulgence to sit by thy side
The works that I have in hand I will finish afterwards
Away from the sight of thy face my heart knows no rest nor respite
And my work becomes an endless toil in a shoreless
Sea a toil
Now time to seat quite, face to face with thee, and to sing dedication of life in this silent and overflowiing leisure
(Tagore,5:1,2,3)

Permohonan untuk bertemu Tuhan dan memohon keampunan:
I ask for a moment’s indulgance to sit by thy side
The works that I have in hand I will finish afterwards
Away from the sight of thy face my heart knows no rest nor respite,
And my work becomes an endless toil in a shoreless sea of toil
(Tagore,5:1,2)


Setelah penyucian atma dan jasad daripada kegelapan dengan nikmat duniawi, Tagore memohon kesediaan untuk pertemuan hakiki:
My whole body and my limbs have thrilled with his touch who is beyond touch
And if the end comes here
Let it come
Let this be my parting word
(Tagore,96:4)
Pertemuaan yang menghairahkan atau dikenali sebagai penyatuan pada peringkat Moksha iaitu pertemuan diantara Tuhan dengan manusia. Penyatuan ini menjadi impian setiap penganut agama Hindu bagi pengakhiran hidup mereka:

At last, when I woke from my slumber and opened my eyes,
I saw thee standing by me
Flooding my sleep with thy smile
How I had feared that the path was long and wearisome
And the struggle to reach thee was hard!
(Tagore,48:5)

The morning light has flooded my.
Eyes-this is thy massage to my heart.
Thy face is bent from above,
Thy look down on my eyes,
And my heart has touched thy feet.
(Tagore,58:2)


Kebahagiaan sejati digambarkan oleh tagore melalui keindahan cahaya yang menerangi hidup,angin yang bertiup lembut,pantai, langit, kupu-kupu, seroja dan melati. Semuanya tergambar indah dan mengasyikan:
Ah, the light dance, my darling, at the centre of my life
The light strikes, my darling, the chords of my love
The sky opens, the wind runs wild, laughter passes over the earth
(Tagore,57:2)

Kepuasan dan kegembiraan apabila dapat menikmati pertemuan dengan Tuhan. Lebih dimakna sebagai perolehan hidayah atau penyatuan jiwa dan jasad dengan semangat Tuhan. Tagore merasai ketenangan dan kenikmatan jiwa yang sangat membahagiakan.
Penyerahan jiwa raga manusia buat penghabisan untuk mencapai Samsara:
Will be my last gift to thee
My God
Folded in my final song
(Tagore,66:1)
In pleasure and in pain I stand not by the side of men,
And thus stand bt thee.
I shrink to give up my life,
And thus do not plunge into the great waters of life.
(Tagore, 77:4)
And now I am eager to die into the deathless

(Tagore,100:4)

Lirik-lirik nyanyian Tagore buat Tuhan ini terdapat di dalam falsafah agama Vedik, yang mementingkan lima konsep yang paling berkaitan antara satu sama lain iaitu Brahman, Atman, Karma, Samsara dan Moksha. Brahman menandakan Tuhan yang dibincangkan sebagai satu prinsip yang menyelubungi segala-gala (roh duniawi). Atman ialah roh individu dalam badan manusia yang bertujuan untuk diserapkan ke dalam roh Brahman. Karma merupakan perbuatan, pemikiran dan pertuturan yang dilakukan oleh individu dalam sesuatu kehidupan dan akibat yang akan dialami dalam kehidupan akan datang. Samsara ialah lingkaran kelahiran dan kematian yang dilalui oleh Atman. Akhir sekali, Moksha iaitu pelepasan daripada kehidupan duniawi dan penyatuan dengan Brahman. Jadi tujuan setiap Atman adalah untuk membebaskan diri daripada karma dan mencapai Moksha. Tetapi Karma menjauhkan Atman dan Brahman, maka Atman mestilah menghapuskan semua karma untuk mendekati Brahman. Terdapat dua jenis karma iaitu perbuatan baik dan yang tidak baik. Keinginan dan nafsu menusia melahirkan tindakan  sama ada tindakan ini boleh jadi baik atau buruk, dan dari segi pembalasannya perbuatan baik akan dibalas pahala dan perbuatan buruk dibalas dosa. Segala dosa dan pahala hendaklah diselesaikan oleh roh untuk bersatu dengan Tuhan. Inilah yang dilaungkan oleh Tagore di dalam puisinya iaitu penyucian atma daripada sifat-sifat buruk yang akan menyekat penyatuan Atman dengan Brahman itu.
Menurut Upanishad, Brahman di dalam Upanishad mempunyai dua aspek iaitu Saguna (personal) dan Nirguna (impersonal). Saguna Brahman bererti Tuhan yang dikenali manusia dengan pelbagai sifatnya dan ini termasuklah sifat-sifat seperti Maha Peyayang, Maha Adil serta pelbagai nama lain seperti Brahma, Shiva, Vishnu dan sebagainya. Nirguna Brahman bererti konsep Tuhan yang abstrak tiada sifat dan diterangkan dalam bentuk penyangkalan seperti tidak panjang, tidak pendek, tidak berbayang atau gelap, tiada rasa atau bau dan sebagainya. Semua unsur-unsur ini terdapat di dalam Gitanjali.





Kesimpulan.
Tagore seperti wali Sufi membawa keluar konsep mencapai Tuhan melalui muzik dan lirik-lirik syadu dan merdu. Ia adalah kehidupan penuh, penuh inspirasi dan penuh dengan warna. Termasuklah lagu-lagu tentang kemewahan hidup dan erti kebahagiaan yang dicapai melalui pengabdian kepada Tuhan. Kegembiraan alam salah satu kegemaran Tagore, keghairahan menunggu hujan, keghairahan untuk melihat matahari, setiap perasaan manusia telah diolah penuh puitis dan indah. Sentiasa ajaib, sentiasa menjadi sumber aspirasi, ini persembahan lagu buat Tuhan dirawat dengan penjagaan dan ketaatan. Itulah keindahan Gitanjali; setiap puisi adalah sebuah lagu-lagu merdu, kata-kata indah yang kekal di masa yang lama didalam jiwa pembaca.Tagore menulis tentang memberi dan menyerah diri kepada Tuhan sepenuhnya dalam satu halaman dan membuat kerja-kerja sebagai ibadah dan dalam puisi seterusnya beliau berjaya menggambarkan ketaatan lengkap manusia kepada Tuhan. Beberapa tema yang melibatkan alam semulajadi tetapi disini melibatkan kerohanian yang secara halus digarap indah di dalam puisi berbentuk lirik-lirik lagu yang merdu dan berwarna-warni ini. Gitanjali bercakap tentang kelahiran kehidupan, sifat dan usaha manusia untuk mencari jawapan dari tuhan sehingga bertemu di dalam kematian atau Samsara. Sama ada lagu atau hujan, alam semulajadi atau tuhan, setiap bait memaparkan kesederhanaan pemikiran.




Bibliografi
Calvin S.Hall, Gardner Lindzey. 1993. Teori-Teori Holistik (Organismik-Fenomenologis). Yogjakarta : Penerbit Karnisius.
Tagore, A.Latif (terj). 1986. Gitanjali. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Nobel Foundation. 2006. Tagore Autobiografi. Capaian pada 1 Mei 2016 daripada http://www.nobelprize.org/ 
UM respitory______ dalam http://studentsrepo.um.edu.my/390/3/BAB2.pdf capaian pada 29 April 2016

Rujukan
Avin Padilla Helmi.___. Beberapa teori psikologi lingkungan capaian pada 2 Mei 2006 dalam http://jurnal.ugm.ac.id/buletinpsikologi/article/view/7404/5758
Sk. Srivarshini.____. Book review on Gitanjali. Capaian pada 29 April 2016 daripada http://kvkaraikudi.tn.nic.in/documents/reviewsgeethanjali.pdf

_______. Agama dan Falsafah Tamadun India http://titasneoindia.blogspot.my/2012/07/ agama -dan-falsafah.html capaian pada 3 Mei 2016.



1 comment:

  1. Karna Di ERTIGAPOKER Sedang ada HOT PROMO loh!
    Bonus Deposit Member Baru 100.000
    Bonus Deposit 5% (klaim 1 kali / hari)
    Bonus Referral 15% (berlaku untuk selamanya
    Bonus Deposit Go-Pay 10% tanpa batas
    Bonus Deposit Pulsa 10.000 minimal deposit 200.000
    Rollingan Mingguan 0.5% (setiap hari Kamis

    ERTIGA POKER
    ERTIGA
    POKER ONLINE INDONESIA
    POKER ONLINE TERPERCAYA
    BANDAR POKER
    BANDAR POKER ONLINE
    BANDAR POKER TERBESAR
    SITUS POKER ONLINE
    POKER ONLINE


    ceritahiburandewasa

    MULUSNYA BODY ATASANKU TANTE SISKA
    KENIKMATAN BERCINTA DENGAN ISTRI TETANGGA
    CERITA SEX TERBARU JANDA MASIH HOT

    ReplyDelete