Kesusasteraan
menurut Ali Ahmad (1997:3), ialah definisi kesusasteraan selalunya dihubungkan
dengan asal usul perkataan kesusateraan. Perkataan “sastera” berasal daripada
bahasa Sanskrit castra, yang disebut syastra iaitu yang bermaksud kitab suci.
Susastra member erti seni sastera
atau seni bahasa, dan secara umumnya dimaksudkan persuratan. Kesusasteraan
dalam bahasa Melayu menurut Harun Mat Piah (2000:1), sama ertinya dengan literature dalam bahasa Inggeris. Kata literature dalam bahasa Inggeris
berkembang daripada kata Latin iaitu
Literatura yang berasal daripada kata
litera yang bermakna kata atau abjad (letter).
Literatura itu sendiri adalah
terjemahan daripada kata Yunani grammatika
yang berasal daripada kata gramma
yang juga bermakna huruf atau abjad. Dalam bentuk asalnya kata literatura digunakan untuk tatabahasa
dan puisi. Oleh itu, seorang literatus
adalah orang yang mahir dalam tatabahasa dan puisi. Namun begitu, makna literature dalam bahasa Eropah moden
bukan sahaja merujuk kepada tatabahasa dan puisi tetapi merangkumi segala
sesuatu yang bertulis atau penggunaan bahasa dalam bentuk yang bertulis.
Perkembangan sastera Indonesia telah bermula sejak sekitar awal abad ke-18 lagi
dan sehingga sekarang sastera Indonesia terus berkembang. Norhayati Ibrahim
(2012:72) menyatakan bahawa Jalur perkembangan kesusasteraan Indonesia
berhubung rapat dengan perkembangan yang berlaku dalam sosiobudaya masyarakat
itu sendiri. Perkembangan ini mencakupi aspek pendidikan, ekonomi dan politik
kesusasteraan. Antara pengarang awal di Indonesia ialah Hamzah Fansuri serta
Raden Adejng Kartini. Menurut A.Teeuw (1970:1), pada ketika itulah para pemuda
di Indonesia pertama kalinya mulai menyatakan perasaan dan idea yang pada
dasarnya berbeza daripada perasaan dan idea yang terdapat dalam masyarakat
setempat yang tradisional dan mulai berbuat demikian dalam bentuk-bentuk
sastera yang pada pokoknya menyimpang daripada bentuk-bentuk sastera Melayu,
Jawa dan sastera lainnya baik dalam bentuk tulisan mahupun lisan. Sastera
Indonesia berkembang berdasarkan tahap-tahap penciptaannya. Karya
sastera Indonesia atau lebih dikenali sebagai Pujangga Lama yang dihasilkan
sebelum abad 20 adalah didominasikan oleh karya-karya seperti syair, pantun,
gurindam juga hikayat. Antara hasil karya sastera pujangga lama ialah Hikayat
Abdullah, Hikayat Aceh, Hikayat Iskandar Zulkarnain, Hikayat
Kalila dan Damina dan sebagainya. Antara pengarang-pengarang yang
tersohor dalam kelompok sekitar awal tahun 1920an ialah Bidi Dharma, Amir
Hamzah, Chairil Anwar, Haji Abdul Malik Karim Amrullah atau lebih dikenali Pak
Hamka dan banyak lagi. Mereka merupakan individu-induvidu yang menaikkan tapak
permulaan kepada sastera Indonesia. Selepas itu muncul pula berbagai-bagai
gagasan yang didominasi oleh pengarang-pengarang. Antaranya ialah Pujanggan
Baru, Angkatan 1945, Angkatan 1950 hingga 1960an, Angkatan Reformasi, Angkatan
2000an dan sebagainya. Pujangga Baru diterajui oleh Sutan Takdir Alisjahbana,
Hamka, Armijn Pane dan sebagainya. Angkatan 1945 pula diterajui oleh
penulis-penulis seperti Chairil Anwar, Pramoedya Anta Toer serta Mochtar Lubis.
Pengalaman hidup dan gejolak sosial-politik-budaya telah mewarnai karya
sastrawan Angkatan '45. Kemudian pada
sekitar tahun 1960an muncul pula penulis seperti W.S Rendra, Ajip Rosidi dan
sebagainya. Selepas itu muncul pula Angkatan Reformasi serta Angkatan 2000an.
Antara pengarang-pengarang yang tersohor ketika ini ialah Danarto, Ayu Utami,
Ahmad Fuadi, Habiburrahman El Shirazy dan ramai lagi. Mereka telah meneruskan
legasi sastera Indonesia sehingga kini.
1.0 SUSURGALUR PERKEMBANGAN
SASTERA INDONESIA DI ERA 1990AN HINGGA KINI
Pasa sekitar period 1990an, penulis-penulis Indonesia masa ini telah
berada period orde baru iaitu pengarang dapat menulis dalam sistem keterbukaan.
Hal ini bermaksud penulis dapat menulis teks sastera secara terbuka tanpa
menghiraukan isu yang hendak diketengahkan seperti politik kerana pada tahap
ini, pemerintahan orde baru telah mengemukan politik keterbukaan. Antara
gagasan yang lahir sekitar period ini ialah 'sastera kembali ke sumber,
'sastera wangi' atau "chick-lit" serta gagasan 2000an iaitu sastera
yang berkembang sekarang yang banyak menerapkan unsur percintaan dalam karya-karya
sastera. Gagasan Sastera Kembali ke Sumber ini telah diterajui oleh Danarto.
Selain itu, penulis yang turut berada dalam gagasan Sastera Kembali ke Sumber
yang juga dikenali fasa sastera sufistik ini ialah Kuntowijoyo serta Abdul Hadi
W.M. Sastera Kembali ke Sumber ini membawa maksud penulisan karya sastera yang
membawa pengarang dan pembaca kembali kepada pencipta iaitu Tuhan. Sumber dalam
pengertian sebagai satu daerah penciptaan yang paling dalam yang terbuka pada
segala kemungkinan disebabkan adanya ikhtiar untuk berhubungan sacara langsung
dan terus menerus dengan sumber penciptaan iaitu Tuhan. Gagasan ini juga
cenderung kepada teks-teks sastera yang beraliran sufistik. Puji Santosa dalam
artikalnya menyatakan bahawa antara sasterawan Indonesia moden yang menulis sastera
sufistik ialah Danarto dengan kumpulan cerpennya, Godlob, Adam Makrifat, dan Berhala;
Kuntowijoyo dengan novelnya, Khotbah di
Atas Bukit, dan kumpulan sajaknya, Isyarat,
dan Suluk Awang Uwung; M. Fudoli
Zaini dengan novelnya, Arafah;
Sutardji Calzoum Bachri dengan kumpulan puisinya, O Amuk Kapak; Motinggo Busye dengan novelnya, Sanu Infinita Kembar; serta Abdul Hadi W.M. dalam kumpulan
sajaknya, Tergantung pada Angin dan Anak Laut Anak Angin, terutama sajaknya,
“Tuhan, Kita Begitu Dekat”, memperlihatkan kecenderungan sufistik yang
bersifat mistikal dan supralogis, sekaligus sebagai sarana ekspresi asmara sufi
penyair atau sastrawannya.
Menurut Danarto dalam karyanya "Hanya Tuhan yang Ada" beliau
terjerumus untuk menghasilkan karya yang bersifat sufistik atau keagamaan ini
adalah disebabkan pengalaman peribadi yang di hadapinya. Cerpen "Hanya Tuhan yang Ada" menceritakan
peristiwa-peristiwa yang beliau alami sebelum menjerumus ke dalam bidang
penulisan sufistik. Terdapat satu petikan yang beliau garapkan menunjukkan
peristiwa luar biasa yang di alaminya tetapi tidak terjadi kepada orang yang
lebih ilmu agama darinya iaitu (1985:45):
"...Suatu pengalaman menarik saya alami lagi
pada tahun 1967. Waktu itu saya kerja di Leles, sebuah desa di Garut. Saya
membeli buku Pedoman Shalat di kaki bukit seharga 15 rupiah. Saya baca dan saya
hafalkan semua doa-doanya, kemudian saya mengerjakan shalat untuk pertama kali.
Ketika saya mengangkat tangan dalam takbiratul ihram, saya mendengar ribuan suara
takbir, seolah-olah datang dari balik bukit, allahu akbar, allahu
akbar...Benar-benar suara yang terdengar pada telinga, dan hal itu berjalan
selama satu minggu. Tetapi teman yang menemani saya tidak mendengar."
Peristiwa tersebut telah membawa beliau lebih dekat
kepada ilmu keagamaan dan mula menulis dalam aliran sufistik dan memberi banyak
pengajaran kepada pembaca. Menurut Danarto, masyarakat kita menuju sekular, itu
benar dan perhatian kepada agama dan nilai-nilainya menjadi kurang
diperhatikan. Namun harus dibezakan antara pengalaman agama dan pengalaman
mistik yang menjadi sumber karya saya. Danarto pada pandangan Kuntiwijoyo
merupakan wakil terkuat dari sastera sufistik yang sama sekali bersikap
anti-intelektualisme. Sebelum lahirnya aliran sufistik, pengarang lebih
tertumpu kepada penulisan berbentuk politik. Pengarang lebih gemar mengarang
mengenai pemerintah serta kehidupan persekitaran seharian mereka.
Selepas itu, muncul pula sastera wangi atau chick-lit dan sekarang
ia lebih popular dengan panggilan "sastera busuk" yang diterajui oleh
penulis-penulis wanita seperti Ayu Utami, Oka Rosmini dan Dorothea Rosa
Herliany. Menurut Norhayati (2012:84), di Barat, Chick-lit merujuk
kepada novel-novel yang ditujukan khusus kepada golongan wanita muda yang isi
kandungannya berkisar tentang kisah kehidupan seharian mereka. Sementara
istilah sastera wangi pula lebih dikaitkan dengan identiti pengarang sendiri,
iaitu para wanita muda yang fanatik dengan aroma serba wangi dan sama sekali
tidak berkaitan dengan karya yang mereka hasilkan.
Sastera wangi ini bertujuan untuk golongan penulis wanita mengenengahkan
idea-idea mengenai wanita dan keluarga. Hal ini demikian kerana sebelum ini
terdapat golongan pengarang lelaki yang telah menulis mengenai wanita seperti Supardi
Djoko Damono dalam karyanya "Aku Ingin" dan karya Sutan Takdir
Alisyahbana yang bertajuk "Layar Terkembang". Suara-suara lelaki yang
menulis tentang wanita telah didominasi sekian lama. Menurut Supardi Djoko
Damono (2004:66), beliau menegaskan bahawa:
"Masa depan sastera Indonesia memang bersedia
berada di tangan perempuan. Baik dalam lomba atau nonlomba akhir-akhir ini,
kehidupan sastera Indonesia didominasi oleh pengarang perempuan"
Hal ini dibuktikan apabila
banyak pengarang wanita yang mula menaikkan nama ketika ini seperti Ayu Utami.
Menurut Norhayati (2012:83), kebangkitan pengarang wanita di Indonesia selepas
era Orde Baru yang bermula pada tahun 1998 amat memberangsangkan. Selain
pengarang senior yang masih aktif berkarya, perkembangan kesusasteraan
Indonesia yang lebih berani dan terbuka ditandai oleh kemunculan
pengarang-pengarang wanita generasi baru. Mereka meraikan kebebasan menulis
dengan memaparkan tentang diri, kehidupan peribadi, pengalaman sosial,
subjektiviti dan tubuh badan mereka secara jujur, berani dan terbuka. Dalam
menjelaskan perkara di atas, Harry Aveling mengatakan bahawa (2004:3):
"...the most exciting and innovative writers of
post-Reformation Indonesia literature were women. In itself, this was a
significant new development in Indonesian literature. For the first time, women
held centre stage in Indonesia writing, and readers could now hear women
themselves speaking frankly about personal and social female experience, female
subjectivity and female bodies."
Pernyataan di atas menjelaskan bahawa kemunculan
pengarang-pengarang wanita dalam sastera Indonesia dengan membawa isu-isu
semasa wanita telah mengubah konvensi dalam hasil karya sastera Indonesia. Pada
umumnya, identiti pengarang-pengarang dalam sastera wangi ini secara relatifnya
berusia muda, berpendidikan tinggi, masih bujang, berwajah cantik serta
berpenampilan menarik seperti yang dinyatakan Harry Aveling (2004:4) iaitu:
"... It is the voice, or more correctly the
voices, of young, educated Indonesian women writing in an honest and a critical
way about the lives, the pleasures and the suffering, the sexuality, and the need for full
self-expression, of themselves and other Indonesian women like
themselves."
Menurut Norhayati
(2012:83), kebanyakkan tulisan-tulisan pengarang sastera wangi mendapat
sambutan hangat daripada pembaca dan pengkritik sastera. Ia bermula dengan
pengarang Ayu Utami yang memenangi Sayembara Roman Terbaik Dewan Kesenian
Jakarta pada tahun 1998 menerusi novel Saman. Antara karya lain yang
beliau hasilkan ialah Larung, Si Parasit Lajang, Lalita dan sebagainya.
Menurut Jiwa Rasa dalam artikalnya (2006), Novel Saman ini
bagai satu penemuan baru bagi sastera Indonesia. Utami membicarakan soal yang
taboo dalm masyarakat Melayu, khusunya di Indonesia pada masa itu. Saman sering
disebut sebagai contoh karya dengan ciri "keterbukaan baru" dalam
membicarakan tentang seks dan wanita. Banyak bahagian dalam novel ini
menceritakan perilaku seksual yang hampir sepenuhnya bertentangan dengan norma
masyarakat Indonesia. Seks dalam novel ini bukan lagi sebagai isu pinggiran
yang menambahkan perisa cerita. Ianya menjadi isu sentral yang mendasar dalam
novel ini. Saman cuba bercerita dengan jujur tentang isu seks dari sudut
pandangan seorang wanita. Novel ini jelas menunjukkan bahawa pengarang wanita
telah mula berfikiran terbuka dalam menghasilkan karya. Pandangan Y.B
Mangunwijaya terhadap karya Saman ialah:
"Superb,
splendid....Novel ini dinikmati dan berguna sejati hanya bagi pembaca yang
dewasa. Bahkan amat dewasa. Dan jujur. Khususnya, mengenai dimensi-dimensi
politik, antropologi sosial, dan teristimewa lagi agama dan iman."
Selepas itu, wujud pula karya Sastera Angkatan 2000. Isi kandungan
penulisannya lebih kepada tema percintaan. Antara penulis karya Sastera Angkatan
2000 ialah Habiburrahman El Shirazy, Ayu Utami, Yani Rahna Nugrahsni, Dewi
Lestari dan sebagainya. Contohnya seperti karya Habiburrahman El Shirazy iaitu Ketika
Cinta Bertasbih, Di Atas Sajadah Cinta serta Ayat-ayat Cinta. Karyanya
ini lebih tertumpu kepada tema percintaan dan beliau juga menyelitkan unsur
keagamaan di dalamnya. Oleh itu, karyanya ini bertemakan percintaan islamik.
Pada tahun 2005, novelnya iaitu Ayat-ayat Cinta telah memenangi
penghargaan The Most Favourite Book dengan mengalahkan Harry Potter.
Menurut Joni Ariadinata Cerpenis, Redaktur Jurnal Cerpen Indonesia, novel Ayat-ayat
Cinta adalah novel yang tidak klise dan tak terduga pada setiap babnya. Novel
ini mengajak kita untuk lebih jernih, lebih cerdas dalam memahami cakerawala
keislaman, kehidupan dan juga cinta.
3.0
KESIMPULAN
Secara kesimpulannya, perkembangan atau susurgalur sastera Indonesia
adalah mengikut tahap-tahap yang telah di tubuhkan oleh pengarang-pengarang.
Pada mulanya iaitu sekitar awal tahun 1920an, sastera ditulis untuk memberontak
atau memperihalkan mengenai politik dalam sesebuah teks sastera. Kebanyakan
karya yang dihasilkan adalah mengenai pemerintah tetapi sering kali disekat
pengeluarannya kerana menyentuh isu-isu yang sensitif. Contohnya seperti
karya-karya yang dihasilkan Pramoedya Anarta Toer. Karya-karyanya mempunyai
unsur-unsur yang sangat sensitif mengenai pemerintahan kerajaan ketika itu
sehingga beliau telah di penjarakan selama 18 tahun. Pada sekitar period 1990an
hingga kini barulah muncul pemerintahan orde baru yang telah mengemukakan
prinsip keterbukaan. Hal ini membolehkan penulis menghasilkan karya dengan
lebih terbuka kerana proses politik keterbukaan telah diwujudkan. Sekitar
period ini juga wujud "gagasan sastera kembali ke sumber", "sastera
wangi atau chick-lit" serta "Sastera Angkatan 2000". Terdapat
ramai tokoh penulis yang terlibat di dalam penulisan sastera sekitar period ini
antaranya termasuklah, Danarto, Kuntowijoyo, Muhamad Padoli, Oka Rosmini, Ayu
Utami, serta Habiburrahman El Shirazy. Idea-idea yang dicetuskan oleh penulis berbeza
dari tahap-tahap yang mereka terajui. Terdapat penulisan yang berunsurkan
percintaan, keagamaan, kisah peribadi, masalah kehidupan seharian dan
sebagainya. Karya-karya penulis ini kebanyakan menyatakan pendirian mereka
tentang sastera itu sendiri, bangsa mereka atau negara mereka sendiri iaitu
Indonesia.
4.0 BIBLIOGRAFI
A.Teew. (1970). Sastera
Baru Indonesia. Kuala Lumpur:University of Malaya Press.
Ali Ahmad. (1994). Pengantar
Pengajian Kesusasteraan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Harry Aveling. (2004). Indonesian
Literature after Reformasi: The Tounges of Women.
Harun Mat Piah et al.
(2000). Kesusasteraan Melayu Tradisional. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Jiwa Rasa. (2006). Ayu
Utama & Saman. http://jiwarasa.blogspot.com/2006/02/ayu-utami- saman.html. Diakses pada 9 Mei 2013.
Norhayati Ab. Rahman.
(2012). Puitika Wanita Indonesia dan Malaysia Satu Bacaan Ginokritik. Pulau Pinang:Universiti
Sains Malaysia.
Puji
Santosa. Artikel Sastra Sufistik: Sarana Ekspresi Asmara Sufi
Sastrawan. http://badanbahasa.kemdikbud.go.id/lamanbahasa/artikel/1249.
Diakses pada 9 Mei 2013.
Supardi Djoko Damono.
(9 Mei 2004). Majalah: Tempo.
OLEH ROSLINDA RASHID, SARJANA SASTERA USM
No comments:
Post a Comment