Tuesday, 20 June 2017

DEFINISI KESUSASTERAAN

Kesusasteraan menurut Ali Ahmad (1997:3), ialah definisi kesusasteraan selalunya dihubungkan dengan asal usul perkataan kesusateraan. Perkataan “sastera” berasal daripada bahasa Sanskrit castra, yang disebut syastra iaitu yang bermaksud kitab suci. Susastra member erti seni sastera atau seni bahasa, dan secara umumnya dimaksudkan persuratan. Kesusasteraan dalam bahasa Melayu menurut Harun Mat Piah (2000:1), sama ertinya dengan literature dalam bahasa Inggeris. Kata literature dalam bahasa Inggeris berkembang daripada kata Latin iaitu Literatura yang berasal daripada kata litera yang bermakna kata atau abjad (letter). Literatura itu sendiri adalah terjemahan daripada kata Yunani grammatika yang berasal daripada kata gramma yang juga bermakna huruf atau abjad. Dalam bentuk asalnya kata literatura digunakan untuk tatabahasa dan puisi. Oleh itu, seorang literatus adalah orang yang mahir dalam tatabahasa dan puisi. Namun begitu, makna literature dalam bahasa Eropah moden bukan sahaja merujuk kepada tatabahasa dan puisi tetapi merangkumi segala sesuatu yang bertulis atau penggunaan bahasa dalam bentuk yang bertulis. Perkembangan sastera Indonesia telah bermula sejak sekitar awal abad ke-18 lagi dan sehingga sekarang sastera Indonesia terus berkembang. Norhayati Ibrahim (2012:72) menyatakan bahawa Jalur perkembangan kesusasteraan Indonesia berhubung rapat dengan perkembangan yang berlaku dalam sosiobudaya masyarakat itu sendiri. Perkembangan ini mencakupi aspek pendidikan, ekonomi dan politik kesusasteraan. Antara pengarang awal di Indonesia ialah Hamzah Fansuri serta Raden Adejng Kartini. Menurut A.Teeuw (1970:1), pada ketika itulah para pemuda di Indonesia pertama kalinya mulai menyatakan perasaan dan idea yang pada dasarnya berbeza daripada perasaan dan idea yang terdapat dalam masyarakat setempat yang tradisional dan mulai berbuat demikian dalam bentuk-bentuk sastera yang pada pokoknya menyimpang daripada bentuk-bentuk sastera Melayu, Jawa dan sastera lainnya baik dalam bentuk tulisan mahupun lisan. Sastera Indonesia berkembang berdasarkan tahap-tahap penciptaannya. Karya sastera Indonesia atau lebih dikenali sebagai Pujangga Lama yang dihasilkan sebelum abad 20 adalah didominasikan oleh karya-karya seperti syair, pantun, gurindam juga hikayat. Antara hasil karya sastera pujangga lama ialah Hikayat Abdullah, Hikayat Aceh, Hikayat Iskandar Zulkarnain, Hikayat Kalila dan Damina dan sebagainya. Antara pengarang-pengarang yang tersohor dalam kelompok sekitar awal tahun 1920an ialah Bidi Dharma, Amir Hamzah, Chairil Anwar, Haji Abdul Malik Karim Amrullah atau lebih dikenali Pak Hamka dan banyak lagi. Mereka merupakan individu-induvidu yang menaikkan tapak permulaan kepada sastera Indonesia. Selepas itu muncul pula berbagai-bagai gagasan yang didominasi oleh pengarang-pengarang. Antaranya ialah Pujanggan Baru, Angkatan 1945, Angkatan 1950 hingga 1960an, Angkatan Reformasi, Angkatan 2000an dan sebagainya. Pujangga Baru diterajui oleh Sutan Takdir Alisjahbana, Hamka, Armijn Pane dan sebagainya. Angkatan 1945 pula diterajui oleh penulis-penulis seperti Chairil Anwar, Pramoedya Anta Toer serta Mochtar Lubis. Pengalaman hidup dan gejolak sosial-politik-budaya telah mewarnai karya sastrawan Angkatan '45.  Kemudian pada sekitar tahun 1960an muncul pula penulis seperti W.S Rendra, Ajip Rosidi dan sebagainya. Selepas itu muncul pula Angkatan Reformasi serta Angkatan 2000an. Antara pengarang-pengarang yang tersohor ketika ini ialah Danarto, Ayu Utami, Ahmad Fuadi, Habiburrahman El Shirazy dan ramai lagi. Mereka telah meneruskan legasi sastera Indonesia sehingga kini.

1.0    SUSURGALUR PERKEMBANGAN SASTERA INDONESIA DI ERA 1990AN HINGGA KINI
Pasa sekitar period 1990an, penulis-penulis Indonesia masa ini telah berada period orde baru iaitu pengarang dapat menulis dalam sistem keterbukaan. Hal ini bermaksud penulis dapat menulis teks sastera secara terbuka tanpa menghiraukan isu yang hendak diketengahkan seperti politik kerana pada tahap ini, pemerintahan orde baru telah mengemukan politik keterbukaan. Antara gagasan yang lahir sekitar period ini ialah 'sastera kembali ke sumber, 'sastera wangi' atau "chick-lit" serta gagasan 2000an iaitu sastera yang berkembang sekarang yang banyak menerapkan unsur percintaan dalam karya-karya sastera. Gagasan Sastera Kembali ke Sumber ini telah diterajui oleh Danarto. Selain itu, penulis yang turut berada dalam gagasan Sastera Kembali ke Sumber yang juga dikenali fasa sastera sufistik ini ialah Kuntowijoyo serta Abdul Hadi W.M. Sastera Kembali ke Sumber ini membawa maksud penulisan karya sastera yang membawa pengarang dan pembaca kembali kepada pencipta iaitu Tuhan. Sumber dalam pengertian sebagai satu daerah penciptaan yang paling dalam yang terbuka pada segala kemungkinan disebabkan adanya ikhtiar untuk berhubungan sacara langsung dan terus menerus dengan sumber penciptaan iaitu Tuhan. Gagasan ini juga cenderung kepada teks-teks sastera yang beraliran sufistik. Puji Santosa dalam artikalnya menyatakan bahawa antara sasterawan Indonesia moden yang menulis sastera sufistik ialah Danarto dengan kumpulan cerpennya, Godlob, Adam Makrifat, dan Berhala; Kuntowijoyo dengan novelnya, Khotbah di Atas Bukit, dan kumpulan sajaknya, Isyarat, dan Suluk Awang Uwung; M. Fudoli Zaini dengan novelnya, Arafah; Sutardji Calzoum Bachri dengan kumpulan puisinya, O Amuk Kapak; Motinggo Busye dengan novelnya, Sanu Infinita Kembar; serta Abdul Hadi W.M. dalam kumpulan sajaknya, Tergantung pada Angin dan Anak Laut Anak Angin, terutama sajaknya, “Tuhan, Kita Begitu Dekat”, memperlihatkan kecenderungan sufistik yang bersifat mistikal dan supralogis, sekaligus sebagai sarana ekspresi asmara sufi penyair atau sastrawannya.
Menurut Danarto dalam karyanya "Hanya Tuhan yang Ada" beliau terjerumus untuk menghasilkan karya yang bersifat sufistik atau keagamaan ini adalah disebabkan pengalaman peribadi yang di hadapinya. Cerpen  "Hanya Tuhan yang Ada" menceritakan peristiwa-peristiwa yang beliau alami sebelum menjerumus ke dalam bidang penulisan sufistik. Terdapat satu petikan yang beliau garapkan menunjukkan peristiwa luar biasa yang di alaminya tetapi tidak terjadi kepada orang yang lebih ilmu agama darinya iaitu (1985:45):
"...Suatu pengalaman menarik saya alami lagi pada tahun 1967. Waktu itu saya kerja di Leles, sebuah desa di Garut. Saya membeli buku Pedoman Shalat di kaki bukit seharga 15 rupiah. Saya baca dan saya hafalkan semua doa-doanya, kemudian saya mengerjakan shalat untuk pertama kali. Ketika saya mengangkat tangan dalam takbiratul ihram, saya mendengar ribuan suara takbir, seolah-olah datang dari balik bukit, allahu akbar, allahu akbar...Benar-benar suara yang terdengar pada telinga, dan hal itu berjalan selama satu minggu. Tetapi teman yang menemani saya tidak mendengar."
Peristiwa tersebut telah membawa beliau lebih dekat kepada ilmu keagamaan dan mula menulis dalam aliran sufistik dan memberi banyak pengajaran kepada pembaca. Menurut Danarto, masyarakat kita menuju sekular, itu benar dan perhatian kepada agama dan nilai-nilainya menjadi kurang diperhatikan. Namun harus dibezakan antara pengalaman agama dan pengalaman mistik yang menjadi sumber karya saya. Danarto pada pandangan Kuntiwijoyo merupakan wakil terkuat dari sastera sufistik yang sama sekali bersikap anti-intelektualisme. Sebelum lahirnya aliran sufistik, pengarang lebih tertumpu kepada penulisan berbentuk politik. Pengarang lebih gemar mengarang mengenai pemerintah serta kehidupan persekitaran seharian mereka.
Selepas itu, muncul pula sastera wangi atau chick-lit dan sekarang ia lebih popular dengan panggilan "sastera busuk" yang diterajui oleh penulis-penulis wanita seperti Ayu Utami, Oka Rosmini dan Dorothea Rosa Herliany. Menurut Norhayati (2012:84), di Barat, Chick-lit merujuk kepada novel-novel yang ditujukan khusus kepada golongan wanita muda yang isi kandungannya berkisar tentang kisah kehidupan seharian mereka. Sementara istilah sastera wangi pula lebih dikaitkan dengan identiti pengarang sendiri, iaitu para wanita muda yang fanatik dengan aroma serba wangi dan sama sekali tidak berkaitan dengan karya yang mereka hasilkan.
Sastera wangi ini bertujuan untuk golongan penulis wanita mengenengahkan idea-idea mengenai wanita dan keluarga. Hal ini demikian kerana sebelum ini terdapat golongan pengarang lelaki yang telah menulis mengenai wanita seperti Supardi Djoko Damono dalam karyanya "Aku Ingin" dan karya Sutan Takdir Alisyahbana yang bertajuk "Layar Terkembang". Suara-suara lelaki yang menulis tentang wanita telah didominasi sekian lama. Menurut Supardi Djoko Damono (2004:66), beliau menegaskan bahawa:
"Masa depan sastera Indonesia memang bersedia berada di tangan perempuan. Baik dalam lomba atau nonlomba akhir-akhir ini, kehidupan sastera Indonesia didominasi oleh pengarang perempuan"
Hal ini dibuktikan apabila banyak pengarang wanita yang mula menaikkan nama ketika ini seperti Ayu Utami. Menurut Norhayati (2012:83), kebangkitan pengarang wanita di Indonesia selepas era Orde Baru yang bermula pada tahun 1998 amat memberangsangkan. Selain pengarang senior yang masih aktif berkarya, perkembangan kesusasteraan Indonesia yang lebih berani dan terbuka ditandai oleh kemunculan pengarang-pengarang wanita generasi baru. Mereka meraikan kebebasan menulis dengan memaparkan tentang diri, kehidupan peribadi, pengalaman sosial, subjektiviti dan tubuh badan mereka secara jujur, berani dan terbuka. Dalam menjelaskan perkara di atas, Harry Aveling mengatakan bahawa (2004:3):
"...the most exciting and innovative writers of post-Reformation Indonesia literature were women. In itself, this was a significant new development in Indonesian literature. For the first time, women held centre stage in Indonesia writing, and readers could now hear women themselves speaking frankly about personal and social female experience, female subjectivity and female bodies."
Pernyataan di atas menjelaskan bahawa kemunculan pengarang-pengarang wanita dalam sastera Indonesia dengan membawa isu-isu semasa wanita telah mengubah konvensi dalam hasil karya sastera Indonesia. Pada umumnya, identiti pengarang-pengarang dalam sastera wangi ini secara relatifnya berusia muda, berpendidikan tinggi, masih bujang, berwajah cantik serta berpenampilan menarik seperti yang dinyatakan Harry Aveling (2004:4) iaitu:
"... It is the voice, or more correctly the voices, of young, educated Indonesian women writing in an honest and a critical way about the lives, the pleasures and the suffering, the  sexuality, and the need for full self-expression, of themselves and other Indonesian women like themselves."
Menurut Norhayati (2012:83), kebanyakkan tulisan-tulisan pengarang sastera wangi mendapat sambutan hangat daripada pembaca dan pengkritik sastera. Ia bermula dengan pengarang Ayu Utami yang memenangi Sayembara Roman Terbaik Dewan Kesenian Jakarta pada tahun 1998 menerusi novel Saman. Antara karya lain yang beliau hasilkan ialah Larung, Si Parasit Lajang, Lalita dan sebagainya. Menurut Jiwa Rasa dalam artikalnya (2006), Novel Saman ini bagai satu penemuan baru bagi sastera Indonesia. Utami membicarakan soal yang taboo dalm masyarakat Melayu, khusunya di Indonesia pada masa itu. Saman sering disebut sebagai contoh karya dengan ciri "keterbukaan baru" dalam membicarakan tentang seks dan wanita. Banyak bahagian dalam novel ini menceritakan perilaku seksual yang hampir sepenuhnya bertentangan dengan norma masyarakat Indonesia. Seks dalam novel ini bukan lagi sebagai isu pinggiran yang menambahkan perisa cerita. Ianya menjadi isu sentral yang mendasar dalam novel ini. Saman cuba bercerita dengan jujur tentang isu seks dari sudut pandangan seorang wanita. Novel ini jelas menunjukkan bahawa pengarang wanita telah mula berfikiran terbuka dalam menghasilkan karya. Pandangan Y.B Mangunwijaya terhadap karya Saman ialah:
"Superb, splendid....Novel ini dinikmati dan berguna sejati hanya bagi pembaca yang dewasa. Bahkan amat dewasa. Dan jujur. Khususnya, mengenai dimensi-dimensi politik, antropologi sosial, dan teristimewa lagi agama dan iman."
Selepas itu, wujud pula karya Sastera Angkatan 2000. Isi kandungan penulisannya lebih kepada tema percintaan. Antara penulis karya Sastera Angkatan 2000 ialah Habiburrahman El Shirazy, Ayu Utami, Yani Rahna Nugrahsni, Dewi Lestari dan sebagainya. Contohnya seperti karya Habiburrahman El Shirazy iaitu Ketika Cinta Bertasbih, Di Atas Sajadah Cinta serta Ayat-ayat Cinta. Karyanya ini lebih tertumpu kepada tema percintaan dan beliau juga menyelitkan unsur keagamaan di dalamnya. Oleh itu, karyanya ini bertemakan percintaan islamik. Pada tahun 2005, novelnya iaitu Ayat-ayat Cinta telah memenangi penghargaan The Most Favourite Book dengan mengalahkan Harry Potter. Menurut Joni Ariadinata Cerpenis, Redaktur Jurnal Cerpen Indonesia, novel Ayat-ayat Cinta adalah novel yang tidak klise dan tak terduga pada setiap babnya. Novel ini mengajak kita untuk lebih jernih, lebih cerdas dalam memahami cakerawala keislaman, kehidupan dan juga cinta.
3.0 KESIMPULAN
Secara kesimpulannya, perkembangan atau susurgalur sastera Indonesia adalah mengikut tahap-tahap yang telah di tubuhkan oleh pengarang-pengarang. Pada mulanya iaitu sekitar awal tahun 1920an, sastera ditulis untuk memberontak atau memperihalkan mengenai politik dalam sesebuah teks sastera. Kebanyakan karya yang dihasilkan adalah mengenai pemerintah tetapi sering kali disekat pengeluarannya kerana menyentuh isu-isu yang sensitif. Contohnya seperti karya-karya yang dihasilkan Pramoedya Anarta Toer. Karya-karyanya mempunyai unsur-unsur yang sangat sensitif mengenai pemerintahan kerajaan ketika itu sehingga beliau telah di penjarakan selama 18 tahun. Pada sekitar period 1990an hingga kini barulah muncul pemerintahan orde baru yang telah mengemukakan prinsip keterbukaan. Hal ini membolehkan penulis menghasilkan karya dengan lebih terbuka kerana proses politik keterbukaan telah diwujudkan. Sekitar period ini juga wujud "gagasan sastera kembali ke sumber", "sastera wangi atau chick-lit" serta "Sastera Angkatan 2000". Terdapat ramai tokoh penulis yang terlibat di dalam penulisan sastera sekitar period ini antaranya termasuklah, Danarto, Kuntowijoyo, Muhamad Padoli, Oka Rosmini, Ayu Utami, serta Habiburrahman El Shirazy. Idea-idea yang dicetuskan oleh penulis berbeza dari tahap-tahap yang mereka terajui. Terdapat penulisan yang berunsurkan percintaan, keagamaan, kisah peribadi, masalah kehidupan seharian dan sebagainya. Karya-karya penulis ini kebanyakan menyatakan pendirian mereka tentang sastera itu sendiri, bangsa mereka atau negara mereka sendiri iaitu Indonesia.



4.0  BIBLIOGRAFI
A.Teew. (1970). Sastera Baru Indonesia. Kuala Lumpur:University of Malaya Press.
Ali Ahmad. (1994). Pengantar Pengajian Kesusasteraan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Harry Aveling. (2004). Indonesian Literature after Reformasi: The Tounges of Women.
Harun Mat Piah et al. (2000). Kesusasteraan Melayu Tradisional. Kuala Lumpur: Dewan          Bahasa dan Pustaka.
Jiwa Rasa. (2006). Ayu Utama & Saman. http://jiwarasa.blogspot.com/2006/02/ayu-utami-       saman.html. Diakses pada 9 Mei 2013.
Norhayati Ab. Rahman. (2012). Puitika Wanita Indonesia dan Malaysia Satu Bacaan Ginokritik. Pulau Pinang:Universiti Sains Malaysia.
Puji Santosa. Artikel Sastra Sufistik: Sarana Ekspresi Asmara Sufi Sastrawan.            http://badanbahasa.kemdikbud.go.id/lamanbahasa/artikel/1249. Diakses pada 9 Mei 2013.
Supardi Djoko Damono. (9 Mei 2004). Majalah: Tempo.

 OLEH ROSLINDA RASHID, SARJANA SASTERA USM

No comments:

Post a Comment