Tuesday, 20 June 2017

KESUSASTERAAN KANAK-KANAK DAN REMAJA

PENDAHULUAN
Dunia sastera semakin mendapat tempat di hati khalayak umum masa kini. Peminat sastera semakin meluas bermula daripada khalayak kanak-kanak sehinggalah ke peringkat dewasa. Sastera menjadi salah satu pilihan dalam kehidupan mereka. Perkara yang boleh dibanggakan lagi ialah bidang kesusasteraan turut dijadikan bidang kerjaya yang dipandang dengan serius. Sastera ini juga mempunyai banyak cabang dan pecahannya yang tersendiri. Malahan, salah satu daripada genre sastera yang semakin mendapat perhatian ialah sastera remaja. Sastera remaja didefinisikan sebagai karya sastera untuk bacaan para remaja dari lingkungan 13 tahun sehingga 21 tahun. Di barat, sastera remaja turut dikenali sebagai young adult literature.
Disamping itu, kesusastera kanak-kanak juga semakin mendapat tempat dalam kalangan kanak-kanak. Kesusasteran kanak-kanak ini muncul daripada kisah folklore contohnya kisah yang telah dikumpulkan iaitu Aesop’s Fables dan diterbitkan pada tahun 1484. Pada awal abad ke-17 seorang lelaki yang terkenal dalam bidang pendidikan iaitu John Locke mencetuskan revolusi dalam pendidikan kanak-kanak dengan menyebarkan ideologi dan memadamkan perspektif masyarakat terhadap kanak-kanak sehingga masyarakat berfikir tentang kanak-kanak. Namun, persoalannya disini ialah apakah yang membezakan diantara kesusasteraan kanak-kanak dengan kesusastera remaja ini?
DEFINISI DAN KONSEP SASTERA REMAJA DAN KANAK-KANAK.
Bagi menjelaskan dan mendefinisikan apa itu kesusasteraan kanak-kanak memerlukan penelitian yang teliti. Kesusasteraan kanak-kanak menjadi sesuatu istilah yang amat subjektif  kerana banyak pandangan daripada pengkaji tentang  bahan sastera ini. Salah satunya ialah kesusasteraan kanak-kanak ini telah ditambah dengan nilai yang ‘baik’ bagi memisahkannya dengan sastera yang lain. Malahan, perkataan sastera itu sendiri mempunyai penilaian dan penelitian kualiti. Nilai ini atau kualiti tinggi ini berhubungan dengan standard kesusasteraan, idea-idea yang mendalam dan plot dan watak yang sentiasa diingati. Oleh itu, standard yang tinggi bergantung kepada kualiti yang tinggi.  Kesusasteraan kanak-kanak juga merujuk kepada konsep yang sangat abstrak dan sarat dengan nilai dan tangapan yang bernilai. Menurut  Perry Nodelman (1992),
“children literature is not just literature written with children in mind, non is not just literature that happens to be read by children it is a genre, a special kind of literature with its own distinguishing characteristics.”

 Hal ini bermakna, kesusasteraan kanak-kanak ditulis khas untuk kanak-kanak dan lazimnya dibaca oleh kanak-kanak dan mempunyai ciri-ciri tertentu yang akan membezakannya dengan kesusasteraan lain. Sesebuah karya sastera kanak-kanak yang baik  menepati ciri-ciri tertentu iaitu:
1.      Pengalaman penulis dewasa yang menulis berkenaan perspektif dan pemikiran  kanak-kanak berdasarkan perkembangan psikologi kanak-kanak. Dengan kata lain, penulis dewasa akan mengarang karya mengikut pekembangan kanak-kanak dari pelbagai sudut. Contohnya, karya Umi Ena ( Rozninah Abd Azib) yang bertajuk Natasha Mahu Cantik. Novel ini berkisahkan tentang seorang kanak-kanak yang bercita-cita untuk kelihatan lebih cantik berbanding adiknya. Novel ini digarap bersesuaian dengan pemikiran dan psikologi seorang kanak-kanak perempuan walaupun Umi Ena sudah berusia dalam lingkungan 40-an. Umi Ena berjaya menjiwai dan meneroka dunia kanak-kanak dan dilakar menjadi kisah didalam novel ini dengan penuh berisi nilai-nilai moral dan kemanusiaan.
2.      Plot yang mudah. Perjalanan dan perkembangan plot amat mudah dan tidak terlalu kompleks dengan pelbagai konflik yang sulit. Ia bertujuan untuk tidak menganggu emosi dan tumpuan kanak-kanak.
3.      Tertumpu kepada adegan aksi. Sebuah karya kanak-kanak lebih tertumpu kepada adegan aksi dimana setiap aksi akan menonjolkan kehebatan wira wati yang akhirnya akan menemui kejayaan atau kemenangan dalam setiap cabaran dan halangan. Malahan, ia bertujuan untuk menimbulkan rasa optimis dan keseronokan bagi kanak-kanak dan membentuk mereka supaya lebih cergas dan aktif.
4.      Watak yang ditonjolkan adalah watak  kanak-kanak atau menyerupai kanak-kanak. Watak yang ditonjolkan dalam sesebuah karya adalah watak kanak-kanak itu sendiri agar pembaca sasaran iaitu kanak-kanak dapat menjiwai dan turut merasai apa jua perkara yang berlaku terhadap watak dalam cerita. Kadang-kadang mereka dapat menganggap bahawa watak itu adalah diri mereka sendiri.
5.      Menjurus kepada campuran antara elemen fantasi dengan realiti. Sesebuah novel kanak-kanak juga turut dimuatkan unsur fantasi yang tidak dijangkau oleh pancaindera( tidak diketahui oleh kanak-kanak) dan unsur realiti bagi menjana minda yang cerdas, membentuk daya kreativiti dan imaginasi serta memberikan input yang baru kepada kanak-kanak contohnya dunia kayangan, alam semesta, alam lautan dan sebagainya.
Perkara yang paling dipentingkan dalam sesebuah karya sastera kanak-kanak ialah mesej yang ingin disampaikan mestilah mempunyai unsur pengajaran. Buktinya menurut Nodelman (1996), ciri-ciri tersebut mestilah mempunyai unsur didaktik dan menyeronokan pembaca khususnya golongan kanak-kanak. Unsur didaktik ini ialah unsur yang mempunyai mesej yang mampu membentuk dan mendidik golongan kanak-kanak dalam soal nilai kemanusiaan, moral, nasionalisme dan sebagainya.
Kesusasteraan remaja pula didefinisikan sebagai sebuah karya yang mampu memenuhi keinginan remaja yang tidak tercapai. Buktinya, merujuk kepada pandangan sarjana iaitu Othman Puteh, sastera remaja pula adalah sebuah karya sastera yang berfungsi sebagai alat mengisi sebahagian daripada tuntutan keperluan remaja terutama dari segi pengisian minda, pembentukan sahsiah, kerohanian dan pemantapan psikologi. Disamping itu, karya itu mesti mempunyai maklumat terbaru, berilmu, unsur intelektual, dan mampu  menyerlahkan kecerdasan remaja. Dari segi konsep, sastera remaja adalah bahan bacaan kreatif yang relevan dengan pertumbuhan dan perkembangan psikologi remaja. Sebuah karya remaja ini dianggap berkualiti apabila menepati ciri-ciri berikut.
1.      Mesej yang bersifat informative, mendidik, berupaya membina watak, memperkaya pengalaman dan pengetahuan remaja serta membangkitkan daya cipta, menitikberatkan perihal nilai-nilai murni, nilai kemanusiaan dan nasionalisme dan sebagainya.
2.      Dari segi watak yang menampilkan watak tauladan, tidak mustahil dan ideal, kreatif, bercitra jujur, setia, gigih dan lasak/aktif, dan berfikiran rasional dan matang dalam melakukan tindakan atau membuat keputusan.
Sesebuah karya sastera remaja perlu mengandungi teks dan konteks yang bersesuaian dengan ciri-ciri psikologi remaja iaitu menerapkan peristiwa seperti berikut:
a)      Mengunakan situasi ketidaktenangan atau kegelisahan yang mendominasikan pemikiran dan emosi remaja contohnya seseorang remaja yang mempunyai pelbagai keinginan dan impian tetapi tidak dapat dicapai/dilaksanakan. Kegagalan itu menyebabkan mereka gelisah dan cuba untuk mencari jalan penyelesaian agar keinginan itu dapat dicapai.
b)      Memainkan naluri remaja yang suka melakukan sesuatu percubaan untuk menambah pengalaman berkaitan sesuatu yang baru atau sering dilakukan oleh orang dewasa tidak kira perkara tersebut baik atau buruk.
c)      Wujud keinginan untuk meneroka alam sekitar yang lebih luas, mencabar dan menyelidiki persekitaran contohnya keluar mengembara bagi tujuan tertentu.
d)     Melakukan kegiatan secara berkelompok. Kegiatan berkelompok ini bermaksud remaja lebih suka bersosial bersama rakan sebaya dan melakukan pelbagai aktiviti bersama.
Menurut Othman Puteh, sesebuah karya sastera remaja yang tidak bermutu adalah berselera rendah, menghairahkan, tanpa mesej, terlalu komersial, perilaku watak terdorong oleh gesaan nafsu, emosi yang tidak rasional dan bukannya berfikiran jernih. Menurutnya lagi, karya yang bermutu adalah sebuah karya yang mampu mengangkat pengarang dan teks di tahap yang bermaruah dan wajar. Malahan, sastera remaja yang berkualiti juga adalah sebuah karya yang mengungkapkan permasalahan remaja seperti krisis identiti bukannya hanya tertumpu pada soal cinta semata-mata.
Menurut Jakob Sumarjo dalam bukunya yang bertajuk Novel Popular Indonesia (1982:63) membuat pergolongan berdasarkan sasaran pembaca dengan mengkategorikan novel remaja sebagai novel popular. Sastera popular ini dikatakan teks dan konteksnya hanya tertumpu kepada kisah yang berligar sekitar percintaan remaja, perkenalan mereka, dan konflik antara mereka semata-mata. Contohnya, kisah yang berlaku terhadap watak yang masih dibangku sekolah atau ijazah sarjana yang bertemakan kisah percintaan antara pelajar. Kini, novel remaja popular ini semakin hangat di pasaran dan menjadi bualan para remaja antaranya Suami Aku Ustaz, Alahai Mat Skema, I Love You Mr Arrogant dan sebagainya. Sastera remaja pula yang tinggi kualitinya dan menepati ciri-ciri yang telah dijelaskan di atas. Contohnya, Hikayat Faridah Hanum, Salina, Melor di Kuala Lumpur dan sebagainya.
Sebelum menghurai lebih lanjut tentang perbezaan antara kedua-dua genre sastera ini, lebih elok perbincangan ini mengupas tentang psikologi kanak-kanak dan remaja terlebih dahulu yang turut mempengaruhi teks dan konteks dalam genre-genre tersebut.
PSIKOLOGI KANAK-KANAK.
Setiap bayi yang dilahirkan akan mengalami perkembangan. Perkembangan secara umum didefinisikan sebagai aspek perubahan yang dihadapi oleh individu yang berubah mengikut peredaran masa. Namun, pelbagai pendapat telah dikemukakan mengenai konsep dan definisi perkembangan itu sendiri, salah satunya ialah daripada Haliza Hamzah dan Joy N. Samuel dalam buku Perkembangan Kanak-kanak yang mengatakan perkembangan adalah perubahan kualitatif yang tidak dapat diukur secara kuantitatif tetapi dapat dilihat dari sifat baru yang berlainan dari sifat yang lebih awal. Berbanding Santoock (2008), perkembangan dapat ditafsirkan sebagai perubahan dalam corak biologi, kognitif, dan sosioekonomi individu yang bermula dari peringkat percambahan sehingga akhir hayat. Kesimpulannya, perkembangan dapat diklasifikasikan sebagai satu perubahan yang bersifat kuanlitatif, tersusun, bertahap, dan berterusan pada diri manusia bermula semenjak percambahan sel sehingga ke akhir hayat organism hasil dari kombinasi pembelajaran, pengalaman dan kematangan melibatkan aspek-aspek fizikal, emosi, mental dan sosial.
Sebagai contoh, seseorang kanak-kanak akan mula mengenal objek, mengenal huruf, mengaitkan huruf dengan objek, mengenal perkataaan dan mengaitkannya dengan objek. Justeru, perubahan-perubahan yang berlaku adalah berterusan sepanjang hayat dan melalui peringkat-peringkat kematangan tertentu. Kematangan pula merujuk kepada perubahan semulajadi dan ditentukan oleh genetic. Ia biasanya dipengaruhi oleh baka dan persekitaran. Oleh itu, perkembangan adalah hasil daripada kematangan dan pembelajaran. Perkembangan kognitif mengupas isu kemahiran yang merangkumi kemahiran membaca, menulis, mengira, berfikir secara kreatif dan kritis. Menurut Siti Hawa Murji dan Ma’rof Redwan dalam buku Pengantar Psikologi pula, perkembangan kognitif dikatakan sebagai perkembangan fikiran dan intelek manusia. Selain itu, perkembangan kognitif kanak-kanak dalam carian laman web http://www.anakku.my/artikel menyifatkan perkembangan kognitif sebagai proses peningkatann keupayaan pemikiran, pengetahuan, dan intelektual kanak-kanak. Kanak-kanak digolongan sebagai individu yang berumur sejak lahir hingga mencapai umur 12 tahun.
PSIKOLOGI REMAJA.
Mengikut undang-undang negara Malaysia, remaja ialah individu yang berumur dalam lingkungan 14 hingga 21 tahun. Pengukuran ini dibuat berdasarkan tahap-tahap perkembangan seperti berikut.
1.      Biologi iaitu perkembangan fizikal, mengikut jantina, mental
2.      Sosioekonomi iaitu kemampuan untuk berdikari tanpa bergantung kepada ibubapa dari segi sosial, kewangan dan kemampuan untuk berfikir.
3.      Psikologi iaitu perkembangan sikap, emosi, minat, cita-cita dan sahsiah diri, sosial dan juga moral.
4.      Umur iaitu perkembangan umur diantara 14 tahun hingga 21 tahun. Dengan kata lain waktu peralihan diantara kanak-kanak dengan dewasa. Buktinya, mengikut Arthur T. Jersild, Judith S.B Rook, David W. Brook (1978:5) remaja adalah golongan yang berumur dalam lingkungan peralihan antara zaman kanak-kanak dan dewasa iaitu diantara 11 hingga 21 tahun. Malahan, menurut negara Indonesia: Kajian yang dibuat oleh Dr Kartini Kartono (1987:9) remaja adalah dalam lingkungan berumur antara 13 hingga 20 tahun bagi lelaki dan 13 hingga 21 tahun bagi golongan perempuan.
Pemikiran pada usia remaja mula berubah dengan cepat. Pada zaman ini, remaja banyak menyelesaikan masalah mengikut cara yang berbentuk logic dan bukan berdasarkan fakta semata-mata. Apabila remaja menaakul secara abstrak mereka sangat berbangga apabila mampu menyelesaikan masalah. Sikap ini menyebabkan remaja terlalu idealistic dan kurang menghargai batasan logic (Piaget, 1967).
PERBEZAAN DIANTARA KESUSASTERAAN KANAK-KANAK DENGAN REMAJA.

Perbezaan kusasteraan kanak-kanak dengan kesusasteraan remaja dapat diruju dengan teliti melalui jadual berikut:
Perbezaaan

Kesusasteraan kanak-kanak
Kesusasteraan remaja
Ciri-ciri
Bahasa
Mudah dan senang difahami
Bahasa lebih tinggi dan moden
Jumlah perkataan
Jumlah perkataan terhad dan denotatif
Keseluruhan adalah teks
watak
Kanak-kanak sebagai watak utama atau menyerupai kanak-kanak(binatang/tumbuhan) yang mempunyai sifat kanak-kanak.
Watak pelbagai dan abstrak
Plot
Plot mudah dan berfokus kepada aksi dalam pengembaraan contoh kuasa baik lawan kuasa jahat
Plot lebih komplek dengan unsur-unsur konflik,
Persembahan
Mempunyai ilustrasi grafik
Tidak mempunyai grafik

Realiti, imaginasi dan fantasi
Realiti dan logic akal
Konteks
Memaparkan nilai-nilai kemanusian, budaya, nilai moral, didaktik dan pendidikan.
Memaparkan budaya global, kritikan moral, konflik sosial, politik dan ekonomi
Nilai
1.      Personal
Menyeronokan
Motivasi
Nilai moral
2.      Akademik
Meningkatkan tahap membaca
Menulis
Apreasasi seni


Mendidik dan motivasi
Membentuk jati diri/sahsiah
Memberi maklumat baru



Berdasarkan jadual di atas,  terdapat perbezaan yang ketara antara kesusasteraan kanak-kanak dan remaja. Jika diukur dari sudut bahasa. Kesusasteraan kanak-kanak mengandungi pembendaharaan kata yang terhad dan jumlah halaman yang sedikit berbanding novel remaja. Contohnya, novel kanak-kanak karya Ismail Restu yang bertajuk Anak-anak Bertuah berhalaman 196 muka surat  sahaja berbanding novel remaja yang bertajuk Takdir itu Milik Aku karya Siti Rosmizah yang berhalaman sebanyak 500 muka surat. Bahasanya juga mudah difahami, tepat dan tidak terlalu berlapis-lapis atau berkias. Contohnya, kisah Siapa lebih Bijak dalam novel Himpunan 366 Cerita Rakyat m/s 1:
“Pada zaman dahulu ada seorang pengembara bernama Mat Lawi. Pada suatu hari, dia tiba di kampung Manggis. Di kampung itu ada dua pemuda nakal yang bernama  Hassan dan Husin. Mereka berkawan baik”.
Pembendaharaan kata bagi novel remaja pula lebih bersifat kompleks dan ada kalanya mengikut bahasa remaja atau bahasa slanga dan bahasa rojak. Contohnya dalam novel Pelangi Senja karya Beruka Makino:
Helo Adriana here, malam ni tak jadi keluar makan. Aku dah beli makanan kat kafe. Ok bye!” kemudian tanpa menunggu balasan kata, dia meletakan talian.

Manakala dari segi watak dan perwatakan, kesusasteraan kanak-kanak terutaman novel kanak-kanak mempersembahkan watak kanak-kanak sebagai watak utama. Contohnya dalam novel Aisya Budak Hostel karya Siti Shahirah dan Kawan Baru Hanani karya Nisha Harun memaparkan watak kanak-kanak perempuan dalam menghadapi kehidupan mereka. Malahan, terdapat juga watak bukan manusia yang mempunyai perangai, perwatakan, pemikiran, tingkahlaku seperti kanak-kanak contohnya kisah anak ayam dalam keluarga itik dalam novel Funny Frank karya Dick King Smith. Karya yang memaparkan zaman kanak-kanak ini berjaya menarik minat dan emosi kanak-kanak dengan memberikan keseronokan, inpirasi dan juga motivasi kepada mereka. Malahan, kanak-kanak turut dapat menjiwai watak, terasa serasi dengan watak dan kadangkala merasakan watak tersebut adalah dirinya sendiri.
Namun, novel remaja pula banyak memaparkan watak, latar tempat dan latar masyarakat yang real dan logik. Malahan watak protagonis dan watak utama dalam karya itu adalah golongan remaja. Novel remaja ini mengisahkan tentang dunia realiti, kehidupan remaja yang mengalami konflik dalam perhubungan antara kekasih, konflik kekeluargaan dan masyarakat sekeliling. Contohnya, novel bertajuk Kampung Girl karya Umi Kalsom memaparkan kisah pergolakan dua jiwa antara Asraf dan Ainnur yang terpaksa berkahwin kerana didesak oleh kedua ibubapa mereka. Kisah ini berkisar di kawasan nyata iaitu kawasan kampung, Kuala Lumpur dan Pulau Pinang.
Dari segi penyusunan plot, novel kanak-kanak mengunakan plot yang mudah dan tidak kompleks. Kisah-kisahnya banyak berkisar tentang pengembaraan yang banyak unsur kebetulan, magik dan juga berfokus kepada pelbagai aksi yang mendebarkan dan menerujakan pembaca. Biasanya watak baik akan berjaya menewaskan watak jahat dalam setiap konflik. Maka, wujudnya perasaan optimis dalam kalangan kanak-kanak bahawa setiap perkara yang baik pasti akan menewaskan keburukan dan keburukan/kejahatan akan mendapat balasan yang setimpal atas kelakuan mereka. Pengakhiran cerita berakhir dengan kisah gembira (happy ending). Contohnya, novel bertajuk Cendrakasih karya Maria Kajiwa yang memaparkan kisah budak lelaki bernama Aizat yang mengembara ke atas awan untuk menyelamatkan Negeri Cendrasakti dengan menaiki seekor burung cendrawasih yang bernama kasih. Semasa pengembaraan, berlaku pelbagai aksi dan magik sehingga Aizat dan Kasih terperangkap dalam peperangan dan terpaksa bertarung dengan belalang jahat. Akhirnya, Negeri cendrasakti dapat diselamatkan dan Aizat pulang semula ke rumahnya di bumi. Unsur fantasi iaitu alam di atas awan itu menimbulkan imaginasi kepada golongan kanak-kanak dalam memenuhi kehendak mereka yang ingin tahu dalam banyak perkara. Imaginasi juga melatih mereka untuk berfikir dalam membentuk pemikiran yang luas dan kreatif.
Novel remaja pula, plotnya lebih pelbagai dan kompleks. Dari segi teknik penceritaan, novel remaja banyak memasukan unsur imbas kembali, imbas muka, pemerian, monolog dan sebagainya. Perjalananan ceritanya juga tidak mengikut teknik konvesional seperti novel kanak-kanak seperti pemulaan cerita, klimaks dan peleraian. Hal ini demikian kerana, cerita novel remaja kadang kala dimulakan dengan kisah peleraian kemudian permulaan dan konflik kemudian berakhir dengan peleraian. Seperti gambarajah dibawah:
Plot konvesional
Plot moden*
               Klimaks

Permulaan                      perleraian
                Permulaan   
  (imbas                                   ( pemerian)
kembali)
                                           klimaks
Peleraian            (imbas muka)       *dan lain-lain

Contohnya dalam novel Aduhai Mat Skema karya Levis Delisya. Plotnya lebih kompleks dimana cerita dimulakan dengan kisah Nur Hanna semasa belajar di sekolah dan mula membenci rakan sekelasnya yang agak skema iaitu Faris. Setelah tamat pengajian mereka memasuki dunia pekerjaan dan bertemu kembali berlakulah teknik imbas kembali dimana jalan cerita mula mengisahkan kembali semasa mereka di bangku sekolah. Oleh itu, plot kembali kepada pemulaan dan berkembang kepada klimaks dan berakhir dengan peleraian.
Akhir sekali, dari segi mesej yang ingin disampaikan oleh pengarang dalam novel kanak-kanak lebih kepada unsur didaktik dimana pengarang menerapkan pelbagai nilai-nilai kemanusiaan, moral dan sebagainya untuk membentuk jati diri kanak-kanak kearah lebih berkualiti dan berguna kepada bangsa dan negara kelak. Contohnya, dalam novel karya A.Samad Said yang bertajuk Antara Kabus ke Kabus memaparkan kisah perjuangan seorang kanak-kanak lelaki yang bernama Fauzi semasa pendudukan Jepun. Fauzi berusaha menyelamatkan guru agamanya Ustaz Halim yang ditangkap oleh tentera Jepun. Daripada kisah ini, pengarang ingin menimbulkan dan menanamkan semangat nasionalisma dalam kalangan generasi muda sejak kecil lagi.
Namun, sebaliknya berlaku pada novel remaja popular dimana ia lebih banyak memaparkan kisah yang tidak bermesej dan lebih menghairahkan. Contohnya, novel-novel yang hanya bertema kisah percintaan antara muda mudi yang tidak banyak mempersoalkan tentang nilai moral, nasionalisma dan sebagainya. Pengarang  lebih ghairah untuk mendapat keuntungan semata-mata tanpa menghiraukan kualiti sesebuah hasil karya yang bernilai sastera. Tetapi, novel remaja yang berkualiti masih lagi banyak di pasaran namun tidak mendapat sokongan mengalakan dari pembaca remaja berbanding novel remaja popular tersebut. Novel remaja ini menyampaikan mesej yang lebih berkualiti dan wajar seperti memperjuangkan emansipasi wanita, memperjuangkan hak-hak, memperjuangkan kemerdekaan tanah air seperti hasil tangan Syeikh Al-Hadi, Abdul Rahim Kajai dan sebagainya.
KESIMPULAN.
Sastera kanak-kanak yang dihasilkan dalam bentuk buku yang boleh dibaca oleh kanak-kanak dan mampu menimbulkan rasa keseronokan dan kepuasan dalam diri mereka. Bagi mencapai tahap tertinggi nilai sastera dan estetika karya, penghasilan sesebuah buku/novel kanak-kanak perlu dilakukan dan bentuk teks dan ilustrasi bagi menarik minat golongan ini untuk meminati budaya membaca malahan dapat meningkatkan taraf kognitif mereka. Sastera kanak-kanak ini merupakan salah satu elemen penting untuk melengkapkan perkembangan seseorang kanak-kanak. Hal ini demikian kerana, sastera kanak-kanak mampu memberikan keseronokan, dapat meransang imaginasi, dapat membantu mengenal dan memahami diri sendiri, memahami bahasa, mendapatkan maklumat dan memupuk nilai-nilai murni dalam diri individu kanak-kanak tersebut. Berbanding dengan kesusasteraan remaja, dari segi mesej yang ingin disampaikan tidak banyak beza diantara sastera kanak-kanak. Namun, sastera remaja lebih bersifat logical kerana tidak mengandungi unsur fantasi tetapi lebih kepada imaginasi yang berbentuk logical. Tetapi kini, sastera remaja telah banyak dipersoalkan dari segi isinya yang semakin hari semakin rendah mutunya. Antaranya disebabkan oleh pengaruh kapitalisme yang mementingkan keuntungan semata-mata oleh itu, karya tersebut ‘terpaksa’ dikarang untuk memenuhi citarasa pembaca semata-mata sehingga mengabaikan nilai-nilai sastera. Sastera ini lebih dikenali sebagai sastera remaja popular. Namun, sastera remaja terus bangkit dengan munculnya penulis-penulis baru seperti Faizal Tehrani dan sebagainya.

RUJUKAN
Carol Lynch Brown, Carl M. Tomlinson (1999). Essential of Children’s Literature Third Edition.
Judith Hillman (1999). Discovering Children’s Literature Second Edition. Merril : Upper Saddle River
Levis Delisya (2010). Aduhai Mat Skema.  Kuala Lumpur : Buku Prima Sdn Bhd
Nik Rafidah Nik Muhd Affendi (2010). Kesusasteraan Remaja dan Penulisan: Teknik penceritaan serta Pengaplikasian dalam novel Remaja. Kuala Lumpur : Casa Delima Sdn Bhd.
Othman Puteh(1998). Tangapan terhadap Kesusasteraan Remaja. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Othman Puteh ( 1998 ). Sastera Remaja Ditinjau dari beberapa Perspektif. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.


 OLEH ROSLINDA RASHID, SARJANA SASTERA USM

2 comments:

  1. Karna Di ERTIGAPOKER Sedang ada HOT PROMO loh!
    Bonus Deposit Member Baru 100.000
    Bonus Deposit 5% (klaim 1 kali / hari)
    Bonus Referral 15% (berlaku untuk selamanya
    Bonus Deposit Go-Pay 10% tanpa batas
    Bonus Deposit Pulsa 10.000 minimal deposit 200.000
    Rollingan Mingguan 0.5% (setiap hari Kamis

    ERTIGA POKER
    ERTIGA
    POKER ONLINE INDONESIA
    POKER ONLINE TERPERCAYA
    BANDAR POKER
    BANDAR POKER ONLINE
    BANDAR POKER TERBESAR
    SITUS POKER ONLINE
    POKER ONLINE


    ceritahiburandewasa

    MULUSNYA BODY ATASANKU TANTE SISKA
    KENIKMATAN BERCINTA DENGAN ISTRI TETANGGA
    CERITA SEX TERBARU JANDA MASIH HOT

    ReplyDelete
  2. Casino games, casino games, and jackpots
    The jackpot starts at $100 안동 출장마사지 per ticket, which 정읍 출장샵 must be claimed within two hours of the gaming 청주 출장샵 and prize. Winning 보령 출장샵 is the same 군포 출장마사지 amount as all other winning tickets

    ReplyDelete